hits

FIS må våkne: Gi Northug et wildcard!

kommentarer 36 kommentarer

KURZRAS, ITALIA 20171025.
Petter Northug under trening på Isbreen i Val Senales i Italia onsdag
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Foto: NTB Scanpix

Det er bare ett landslag i verden Petter Northug ikke får plass. Og Northugs betydning for FIS og verdenscupen i langrenn er så stor at Mosvik-sønnen bør få et wildcard direkte fra FIS, til alle verdenscuprenn han ønsker å gå. 

I enkelte andre idretter har arrangøren anledning til å dele ut wildcard til utøvere de vil ha med. Det burde også være mulig i langrennssporten. Og det første bør altså gå til Northug.

Artisten Northug skaper den underholdningen som mediehusene betaler mange millioner for å eksponere. Vrakingen av Northug til verdenscupåpningen i Ruka er ikke bare et nasjonalt anliggende i Norge. Det er større enn som så.

Jeg syns riktignok ikke noe om Northugs siste Instagram-harselering der han viser manglende respekt for sine lagkamerater, men stikket i sosiale medier er ikke så alvorlig at det bør ha noe si for om han skal bli tatt ut til renn eller ikke. 

Uansett er vrakingen av Northug til Ruka et alvorlig problem for et langrennssirkus med svært få profiler. 

Inne eller ute på det norske verdenscuplaget, det var spørsmålet. Det ble altså ute. Verdens største langrennsprofil må bli hjemme. Det ikke bra for Northug. Det er ikke bra for mediene som skal speile underholdningen. 

Jeg kan dessverre ikke se hvem som kan konkurrere med Northug når det gjelder å være en mediemagnet og et PR-geni for sporten anno 2017. Han er et geni på det området. Når Northug ikke skulle gå på Beitostølen likevel, var det som luften gikk ut av halve presseoppbudet. Og for all del, vi fikk se mye god langrenn, men det store showet uteble med Northug.

Langrennsporten har allerede et alvorlig problem. Den er sulteforet på profiler som Petter Northug jr. Både med prestasjoner og væremåte har han nærmest blitt større enn sporten. Uten Northug i Ski Tour Cananda i våres, og nå i Ruka, blir det definitivt ikke like interessant for verken mediene eller det brede publikum å følge langrennsøvelsene. 

Da er det «bare» oss langrennsnerder igjen. 

I dagens mediesamfunn er det ikke lett å fange oppmerksomheten med å kun skildre fine skirenn og enestående langrennsløpere i konkurransen med andre idretter. Det krever dramaturgi og personligheter som leverer, og som står for litt ekstra underholdning. 

Jeg har skrevet det før på min blogg, og jeg må nå gjøre det igjen. Når det gjelder verdenscupen mener jeg at Det internasjonale skiforbundet, FIS, burde kjenne sin besøkelsestid og gi Northug et wildcard slik at han kan gå de verdenscuprennene han eventuelt ikke blir tatt ut til av den norske langrennsledelsen. FIS bør gjøre dette for å sikre mest mulig medieinteresse for konkurransene. 

Det er - lik det eller ei - veldig stor forskjell på medieinteressen for et verdenscuprenn om Petter Northug er med eller ikke. Veldig stor forskjell! 

Vi trenger Northug - uansett om han er i form eller ikke. Og det er bare på et norsk landslag han vil være i fare for å ikke bli tatt ut på grunn av knallhard konkurranse i norsk langrenn. 

Etter å ha sett samtlige renn i den nasjonale åpningen på Beitostølen skjønner jeg at uttaket må ha vært vanskelig. Som svensk noterte jeg meg at Norge har minst ti, tolv herreløpere i verdensklasse, med Klæbo, Sundby, Krüger og Holund i spissen. Legg til muligheten for å kunne hevde seg i de individuelle grenene - og i minitouren totalt - hadde en Northug i relativt bra form definitivt vært på min liste over hvilke ti løpere jeg ville tatt ut til å konkurrere i Ruka. 

Ifølge landslagssjef Vidar Løfshus skal Northug ha blitt både sur og frustrert etter vrakingen. Jeg forstår vinnerskallen Northug godt. Men jeg kan også forstå trener Tor-Arne Hetlands avveininger. 

I Lillehammer 2.-3. desember er det klassisk sprint og 30 km skiathlon på programmet, i blytunge traseer. Der blir det mye vanskeligere for Northug å levere sitt beste, kontra løypene i Ruka som passer han mye bedre.

Uansett så fortsetter Sirkus Northug. Nå blir norgescupen på Gålå til helgen i stedet en velovervåket affære. Og Lillehammer får en ekstra nerve for både publikum og medier. 

Om Northugs resultater i disse konkurransene holder til å overbevise Hetland, og om han til slutt vil få en plass i troppen Løfshus skal melde inn til Norges olympiske komite 21. januar, det gjenstår å se. 

Jeg håper Northug lykkes. Og det tror jeg mediene gjør også.

#langrenn #northug #løfshus #verdenscup #ruka #lillehammer #beitostølen #wildcard

36 kommentarer

Åge Fred Gram.

21.11.2017 kl.12:31

Han er ikke syk men bare svensk.?Northug går glatt inn på det Russiske landslaget.

Samuel|

21.11.2017 kl.12:43

SKISPORTEN dør uten slike som PETTER, sjøyter døde av samme grunn, kjedlige folk uten podus og selvkjennelse som EGO og MORRO!

Nicolai

21.11.2017 kl.12:47

Du sier at det blir tyngre for petter i Lillehammer? Er han god nok presterer han vel der også. Men jeg må jo immrømme at jeg heller ville tatt med petter enn turvoll Fossli f.eks.

Arnt Kåre

21.11.2017 kl.12:56

En Northug i form er selvskreven til verdenscup, OL og hva det nå enn måtte være. Løfshus og co sier at det kun er sportslige vurderinger som ligger til bunns, men det er jeg jaggu meg ikke sikker på. Nå blir det attpåtil en personalsak ut av det hele! Det blir for dumt.

Trefire ski

21.11.2017 kl.12:57

Northug fikk helt klare beskjeder før sesongstart: "Vis at du har god form og du blir med til Finland". Vel - han har ikke vist noe som helst. Vi har ikke hørt om et eneste test løp en gang. Normalt vil jo løpere teste seg imellom slik at landslangsledelsen får et bilde av hvor landet ligger. Petter har ikke vist seg noen steder. Han har ikke bare vært uheldig med sykdom, han har ikke giddet å matche seg mot de andre løperene i det hele tatt!! Dersom det BARE hadde vært at han hadde vært syk på Beitostølen og Bruksvallarna så kanskje han burde fått sjansen. Men når han ikke en gang gidder å stille opp å matche seg selv mot de andre - hvorfor i alle dager skulle da ledelsen ta han ut???

Henning

21.11.2017 kl.13:01

Trist tid for skisporten. Den eneste som har gjort det hyggelig å se på, er Nortug. Vi kunne alltid vente oss noen gode kommentarer enten det ble seier eller tap. Håper FIS tar til fornuft, Nortug har gjort seg fortent til et wild card.

Anton

21.11.2017 kl.13:06

Northug er ikke påmeldt på Gålå.

oddbjorn

21.11.2017 kl.13:07

Morsom vinkling,og grunn til ettertanke. Om langrennsporten er så kjedelig, at overlevelse forutsetter klovneri og mediestunt av begrenset sportslig verdi, så ser jeg pessimistisk på fremtiden til sporten, Ut fra fjorårets resultater idrettslig, ville han antakelig hatt problemer med å komme med på årets landslag til våre störste konkurrenter. Men det er navnet Nordtug som selger. La oss bli enig om det. Og da er det en helt annen historie. Ja kanskje det er helt nödvendig for skisporten at vi har en slik person som magnet for at sporten skal overleve, I så fall helt enig med innsenderen. La oss få mer sirkus,og pengebingen til skiforbundene og Nortug selvfölgelig, kan fylles igjen, på kort sikt Men på lang sikt? Neppe.

Vidar Bakken

21.11.2017 kl.13:09

Nortug er mannen som har skapt og fornyet interessen for herrelangrenn for 10 år siden. Uten han hadde heg ikke giddet å følge med på denne sporten. Han har beydd så mye for langrennsporten nasjonalt og internasjonalt at han som takk burde fått gått de renn han ønsker. Norske skiledere er redd for at Nortug i kraft av den han er får for stor innflytelse og prøver så godt de kan åfryse han ut.

De forstår ikke at de gjør både seg selv og interessen for skisporten en bjørnetjeneste. Norske skipamper må akseptere at stjernene i idretten har privilegier, de er de som er øker sportens markedsverdi og genererer grunnlaget for medieinntektene, og dermed forutsetningen for satsingen. Noen ganger er det typisk norsk å være dum.

Kjell Espejord

21.11.2017 kl.13:11

Hvor går skisporten? Inn i underholdning og "show" eller skal idrettsprestasjon være det viktigste. Tydelig at media vil ha sitt.

Isak i Tårnet

21.11.2017 kl.13:17

Nå er det på tide at lederne tar seg en bolle. Når de er så dum som de har vært når det gjelder pengebruk, da må de tåle støyen.

Northug fikk gjennomgå etter kjøringen sin, han sto det av.

Hvorfor kan ikke svenske invitere med Northug på sin kvote. Det hadde vært spektakulært.

Han kan jo flytte over grensen til Storlien, emigrere til Sverige å gå for dem. Det hadde vært topp.

Da kunne de snusviktige lederne sitt der !

Bare Per

21.11.2017 kl.13:21

Synes en ordning med wildcard bør innføres fort som fy, og ikke bare i verdenscupen men i mesterskap også. Den store fordelen med det er at da vil Petter kunne gå alle renn, og det blir vinn-vinn, fordi landslagsledelsen da vil tjene på å ikke ta Petter ut, som de av en eller annen merkelig grunn ikke ser ut til å ønske uansett. For når landslaget da konsekvent tar ut 4 andre løpere og Petter deltar med wildcard, så får jo Norge med 5 løpere i alle VM- og OL-renn! Synes strengt tatt det også er for lite, men da kommer vi i hvert fall et lite stykke på vei. Så JA! til wildcard for Petter!

Øyvind Vonholm

21.11.2017 kl.13:22

Et Wild Card fra FIS til en norsk utøver. Du må dagdrømme, se hva de gjorde mot Johaug. FIS skulle totalt boycottes i Norge.

Svante Eklövf

21.11.2017 kl.13:38

Just precis, Isak. Peter Norrthug måste bli svensk och tävla för Sverige, han har även gjort sin egen svenska kostym att tävla i. Då kan ni norrbaggar säga adjö till alla stafettsegrar i framtiden, för mot Peter Norrthug som svensk ankare kan denna reserv-Samen eras bara ge upp. Då återstår det bara att lära Norrthug strimmen "Heja Sverige, friskt humör, det är det som susen gör!" Jättebra förslag! Hej då.

HeiaPetter

21.11.2017 kl.13:42

Få helten Northug tilbake på landslaget fortest mulig!

Han er utsatt for en hevnaksjon fra FIS, som har dummet seg totalt ut for hele Norge med sin fråtsing og bør ligge lavt i terrenget.

Du og jeg skal jobbe frivillig og lage "folkefest", mens griske investorer og idrettspampene velter seg i luksus og tjener seg søkkrike.

Rydd opp - og det er flott at Northug sier klart og tydelig fra. FIS har begge hendene langt ned i honningkrukka og hodet sitter fast.

Ketil Engstrøm

21.11.2017 kl.13:42

Det er vel ikke så lett å vekke idretts lederne. De sitter vel på pub'n i fylletåka og ler seg skakke over å bruke opp medlemmenes penger, samtidig som de hever million lønn. Nei her må det dugnad til, stå på og bak kaker, selg lodd. Kortet til lederne er snart tomt, så de må ha påfyll.

21.11.2017 kl.13:44

Bare tull. Northug fikk klinkende klar beskjed i forkant av sesongen at han måtte vise til form for å få bli med. Hva har han vist ? Null og niks, knapt nok et testrenn. Nå må folk slutte å dulle med denne karen. skal vi ha med sirkusartister i sporten, eller skal vi ha med folk som jobber steinhardt for å få sjangsen til å delta blant de store ? HERREGUD !

June Nybakk

21.11.2017 kl.13:45

Et større skistevne uten Petter Northugs deltagelse vil gi lite spennig og moro.

Rune La

21.11.2017 kl.13:48

Seriøst.. Mr Northug må som alle andre vise at han fortjener å bli tatt ut. Petter har jo ikke vist oss noe som helst i år. Alle veit at man må prestere for å bli tatt ut. Petter er en fargeklatt. Ingen tvil om det. Men har er vell primært med for å gå fort på ski, eller??

Tore Opdahl

21.11.2017 kl.13:49

Det burde åpnes opp for privatlag i verdenscupen.

Tor Arne

21.11.2017 kl.13:51

Du har sååå rett! Jeg lurer virkelig på hvorfor skiforbundet risikerer den største MEDIA-magneten de har. Reint HAT?

Månemannen

21.11.2017 kl.14:03

Noen som husker Johan Olsson før VM i Falun i 2015? Han var mye syk og gikk knapt et eneste verdenscuprenn. Det svenske trenerapparatet visste derimot hva han var god for, tok han ut på laget og han vant VM-gull. Sjansen for at det samme hadde skjedd her i Norge med Northug? Heller liten...

Per Morten Høimoen

21.11.2017 kl.14:35

Dette blir jo bar tull og tøys. Hvis det er slik at sports journalistene blir skuffet og lei seg. Ja da får di gå i bøttekottet og grine litt.Det får da være grenser for sirkus Northug. Petter Northug er en voksen mann, han liker tydeligvis sirkus rundt seg. Det gjør tydeligvis avisene også. Av hvilken grunn ?. Stort sett så blir det vel bare sirkus alt sammen allikevel. At Petter ikke er tatt ut burde vel trigge han ytterligere.

Lars Christensen

21.11.2017 kl.14:40

Northug kom på 85. plass i fjor på Beitostølen. Og han gikk barneskirenn resten av fjorsesongen. Er det underholdning? Er forslaget at han skal få wildcard til å delta i barneskirenn?

Northug er gått ut på dato

Christer Larsen

21.11.2017 kl.14:54

Petter Northug var jo overtrent i fjorårssesongen, Christensen. Allikevel ble han nest beste nordmann på femmila i Lahti. Hva sier det om nivået hos de øvrige? Barneskirenn?

Robert Horn

21.11.2017 kl.14:59

Gjentar det jeg anbefalte Northug allerede for 2 år siden: Skift statsborgerskap og gjør danske av deg, så får du gå alle de løp og konkurranser du bare vil og blir konge på haugen! Folkene i Norsk skiforbund forstår deg ikke Petter, for dem er du bare "ekstra belastning"! De vil ha alle sine utøvere gående/løpende i samme takt og uniform, - helst stumme som østers...

Tor

21.11.2017 kl.15:24

Beviset for at du har helt rett i det du skriver er å finne på fremsiden av ALLE landets aviser!

tta

21.11.2017 kl.15:52

Minner litt om mobbing synes jeg, det er ingen tvil om at Northug er god nok for Norge.

Erik Nettum

21.11.2017 kl.16:40

Skal lure på om en småsyk Marit Bjørgen ville vært utelatt fra laget hvis hun ikke hadde gått på Beitostølen, men sagt at hun er klar for Finland.........

Men det er noe annet med Petter. Han er heldigvis ingen «rævsleiker».

Skisporten

21.11.2017 kl.17:02

Til dere som mener at Petter Northug skal være med til Finland. Hvem av dei som er uttatt mener dere ikke skal være med, slik at Northug kunne fått være med. (siden dere mener Northug skal delta, har dere vel også mening om hvem som ikke bør delta) Northug oppfører seg som en liten unge som ikke får det som en ønsker. Hva om alle skiløperne skulle oppføre seg slik?

Gubben

21.11.2017 kl.17:04

Ser enkelte mener det bare er naturlig at Northug vrakes fordi han ikke har vist noe som helst hittil i år.

Hallo? Sesongen startet NÅ, på Beitostølen. Der var Northug forhindret pga forkjølelse.

Sundby, Krogh, Iversen, Klæbo, Golberg var uttatt til Kuusamo allerede FØR sesongåpningen. Uten altså å ha vist noe som helst hittil i år... Enkelte av dem imponerte heller ikke på Beitostølen selv om de var friske...

Gubben

21.11.2017 kl.17:13

Til Skisporten:

Kuusamo er en mini-tour. Altså både sprint og 15 km.

Fossli og Brandsdal kan kanskje komme topp 10 på sprinten, men faller gjennom på resten av distansene.

Tønseth og Goldberg ryker ut allerede etter prologen på sprinten, er utelukket i sammendraget, og sikkert fornøyd bare de blir blant de 15 beste på 15 km...

Sundby, Klæbo, Kruger og Holund viste seg sterke, og naturlige førstevalg til uttak. Iversen og Krogh ikke helt i slag, men gode allroundere som også er OK å ta med.

Men Northug burde gå foran Tønseth og Golberg, samt sprinterne Fossli og Brandsdal

Tor Krogh Bjørndahl

21.11.2017 kl.17:38

Skiforbundets ledere, og alt for mange av Norges idrettsledere generelt, misforstår. De innser ikke at idrettsbevegelsen først og fremst er til for idrettsutøverne, som utgjør primærgrunnlaget, og ikke primært for såkalt valgte tillitspersoner og ansatte trenere og ledere. Idrettens udemokratiske valgordning er skreddersydd for kameraderi -misbruk, som utnyttes til å sikre "kameratenes" posisjoner og privilegier. Northug er ikke den første verdensmester Norges maktsyke idrettsledere ødelegger. For å få bort kameraderiet må det innføres demokrati basert på direktevalg på nettet, så alle på grasrota får stemmerett og ledere med usunt makt og kontrollbehov raskt blir ryddet unna.

Brumle

21.11.2017 kl.19:56

Jeg er redd det ligger noe helt annet bak skiledelsens behandling av Petter´n. Han har blitt langrennssportens fremste varemerke, et varemerke som COOP har fått ett deleierskap til. Dette irriterer langrennssportens hovedsponsorer så inn i granskauen. Derfor forundrer det ikke at det kan være langrennssportens hovedsponsorer som presser skiledelsen til, gjennom å utelate ham fra verdenscupåpningen, å statuere et eksempel overfor Petter´n at de kan sette ham på sidelinjen dersom ikke innfrir skiledelsens virkelig ønske, nemlig at han sier opp avtalen md COOP. Han vil få tilbud om å delta i både V-vup og OL, men jeg er redd det kommer en betingelse om at han sier opp avtalen med COOP.

Henrik Kristoffersen prøvde seg på det samme som Petter´n. Skiledelsen demonsterte at de kan gjøre livet surt hvis han ikke gjorde som de ville. Han ble satt på sidelinjen, under påskudd av at han hadde et anstrengt forhold til de andre i alpintlaget. Bare tull fra a til å.

Her dreier det seg kun om penger, og det de pengesterke hovedsponsorene som bestemmer. Skiledelsen er uten makt og uten ryggrad. Stakkars

Jorn

21.11.2017 kl.22:34

Det er navnet Petter som selger? Hvor har du vært? Hva med resultatene i VM og OL. Å se på alle andre er som å se på Bjørn Borg slå tennisballen 128 ganger over nettet (Mot Vilas i French Open)

22.11.2017 kl.08:50

Jørn: Hvis det er min kommentar du svarer på, bør du tenke deg litt om før du svarer. Det jo nettopp på grunn av sine VM- og OL-gull han har blitt det varemerket han er. Uten disse triumfene hadde Petter´t ikke hatt den statusen han har i dag. Problemet er at Skiforbundet ønsker at det er DE som skal styre Petters hverdag, og ikke at det er Petter´n selv som skal gjøre det. Nok en gang, se hva som skjedde da Henrik Kristoffersen prøvde å gjøre det som Petter´n har gjort. Skikkelig dask på lanken av FAR SKIFORBUNDET. Din sammenligning med Bjørn Borg er tåpelig.

Skriv en ny kommentar